Změna

Nikdo není dokonalý ve smyslu, že je bez chyb. Je to naprosto přirozené. Není možné, aby byl někdo bezchybný a pokud by to bylo možné, pak by to snad ani nemohlo být přirozené.

Každý máme své mouchy. Navíc, co jeden vidí jako chybu, může jiný člověk vnímat jako přednost. Zaleží také na okolnostech a na načasování. Takže to není pouze černobílé, ale těch barevných odstínů je nespočet.

Každý občas šlápneme vedle. Chybami se člověk učí a chybovat je v pořádku, dokud je dotyčný ochoten a schopen se z daných chyb poučit a příště se tak chybám vyvarovat.

Dnešní téma, které bych rád „nakousl“ je téma změn. Možná jste nad tím nepřemýšleli, ale naše chování je silně podmíněno výchovou (jak překvapivé :). Byli jsme naprogramováni k určitým vzorcům chování, takže de facto většina projevů našeho chování jsou výstupem těchto vzorců nebo-li programů. Naše chování je tedy součtem nepřeberného množství návyků.  Je důležité si toto uvědomit právě proto, že pokud se jedná o návyk, pak je možné si taky danou věc odvyknout. Cokoli se nám na nás nelíbí, můžeme změnit. Ne vždy je to jednoduché. Dá se říci, že nejvíce záleží na motivaci. Pokud máme skutečně silnou motivaci, pak je tato změna výrazně jednodušší a někdy pokud je motivace opravdu silná, může být změna prakticky okamžitá a trvalá. Jako příklad můžu uvést případy dlouholetých kuřáků, kteří se při návštěvě lékaře (většinou již na podnět vážných zdravotních komplikací) dozví, že pokud nepřestanou v dohledné době kouřit, tak se nadobro odeberou do věčných lovišť. Často se tito kuřáci prakticky v tentýž okamžik, kdy jsou postaveni před tento velice nepříjemný fakt, stanou nekuřáky. Jako lusknutím prstu. Myslím si, že fakt proč tomu tak je, je naprosto zřejmý. Pud sebezáchovy. Ten je jedním z nejsilnějších vrozených pudů všech živých organismů. Najednou mají k dispozici velice silnou motivaci a to jednoduše přežít. Riziko smrti je natolik reálné, že jejich ego už přestává hledat jakékoli výmluvy, proč by neměli přestávat s kouřením a tím pádem nemají žádné překážky před sebou a tato změna je snadno realizovatelnou. V našich životech může občas docházet k podobným změnám, které mají často zásadní dopad na naše životy. Lidé, kteří málem přišli o život, ať už v důsledku vážné nehody nebo čehokoli jiného, často přehodnotí svůj život, svůj žebříček hodnot a své priority takovým způsobem, že jsou daleko více šťastní a naučí se život skutečně žít a ne jen přežívat. Tyto změny bývají opravdu razantní a z těchto lidí se v podstatě stanou lidé úplně jiní.

Takže pokud se nám něco na nás, na našem životě nelíbí, pak změna je vždy možná, opakuji VŽDY MOŽNÁ. Jediný, kdo může zhatit naše plány na změnu, jsme my sami. Jediné překážky, které mohou stát v cestě, jsou ty, které si klademe my sami. To je fakt. Tečka. Nepolemizujme nad tím a přijměme to jako dogma. Jak docílit toho, aby byla změna realizovatelná?

Nejprve je potřeba uvědomit si (nejlépe napsat na papír) všechna fakta, proč je změna nutná. Pokud máme problémy s nadváhou například, tak je potřeba uvědomit si, proč je změna nutná. Nejprve začneme s analyzováním současného stavu a to proč je nevyhovující a případně jaký dopad může mít současný stav na naši budoucnost.

Takže jaká je moje současná situace, díky tomu, že mám nadváhu? Uveďme si příklad:

  • Mám nízké sebevědomí, jelikož nevypadám tak, jak bych vypadat chtěl.
  • Nelíbím se sám sobě.
  • Mám problém sehnat oblečení v mé velikosti, případně sehnat takové oblečení, které příliš nezvýrazňuje přebytečná kila.
  • Příliš se potím.
  • Zadýchávám se při delší chůzi, při chůzi do schodů.
  • V noci chrápu.
  • Zkracuju si život a jednou, kdy bych si rád hrál se svými vnoučaty, budu buď na smrtelné posteli nebo už tu nebudu vůbec.
  • Mé děti a vnoučata s velkou pravděpodobností převezmou mé vzorce chování, které mě dovedly do této situace a budou se prát s těmi samými problémy, jako já. Jelikož je miluji a chci pro ně to nejlepší, tak to nechci.

Řeknu to narovinu. Přestaňte lhát sami sobě. Buďte k sobě upřímní. Nesnažte se zlehčovat situaci. Možné negativní dopady v budoucnu neberte jako možné, ale berte je jako nevyhnutelné. Vyhýbejte se neurčitosti a pochybnostem. Hezky si to všechno narovinu přiznejte. Mějte aspoň dostatek sebeúcty na to, že nebude obelhávat sami sebe. Pokud chcete skutečně změnu v životě a chcete být šťastnější, tak buďte k sobě upřímní a neobelhávejte se. Je potřeba vzít zodpovědnost za svůj život do svých vlastních rukou.

Jakmile máme seznam věcí, proč je stávající situace pro nás nepříjemná a jak se to může vyvíjet do budoucna, tak můžeme přistoupit k části druhé a to je vytvořit si seznam věcí, které nám změna k lepšímu přinese. Pamatujte, že je vždy potřeba začít s tím, proč se nám stávající situace nelíbí. Je potřeba zbořit ten starý model a vytvořit model nový, který jej nahradí. Pokud tu náhradu neuskutečníme, pak se s největší pravděpodobností (rovnající se jistotě) vrátíme k modelu starému. Co nám tedy to, že shodíme přebytečná kila, dá, jak nás to obohatí?

  • Mám zdravé sebevědomí, cítím se silný, sebejistý.
  • Líbím se sám sobě a zrcadlo je můj dobrý přítel, jelikož mi dělá radost na sebe pohledět.
  • Mohu nosit jakékoli oblečení se mi zachce. „Sekne“ mi oblečení, které zvýrazňuje rysy mé postavy.
  • Jsem svěžejší, mám více energie, více síly. Pohyb mi dělá radost.
  • V noci nechrápu (nebo aspoň ne už tolik 🙂
  • Prodlužuji si život a v době kdy spousta lidí bude o berlích, na vozíčku nebo už tady nebudou vůbec, já budu moct jezdit na kole, hrát fotbal s vnoučaty, pomáhat druhým kolem sebe a být stále prospěšný svému okolí.
  • Jdu příkladem lidem okolo, především svým dětem, vnoučatům. Jsem jejich vzorem a jejich inspirací. Dodávám jim sílu, jsem jim oporou a díky mně, jsou silnější a lepší.

Toto by mohlo vytvořit dostatečně silnou motivaci, která by mohla vyvolat trvalou změnu. Teď je potřeba nad těmito seznamy chvíli přemýšlet. Když budete přemýšlet nad prvním seznamem (stávající situace), snažte se, aby tento seznam ve vás asocioval negativní emoce. Je potřeba, aby se vám daná situace znechutila takovým způsobem, že budete prahnout po změně. Dá se to přirovnat k sáhnutí si na to pomyslné dno. Buďte na sebe tvrdí, neberte si servítky. Děláte to kvůli sobě. Nechcete, aby zbyl jediný důvod, proč zůstat tam, kde jste, být nadále takovými, jakými jste byli doposud.

Když budete přemýšlet nad druhým seznamem (situace, která nastane), tak se snažte v sobě vyvolat, co nejvíce pozitivních pocitů. Je potřeba v sobě vyvolat nadšení a radost z té změny. Klíčová je v tomto případě vizualizace (následující článek se bude zabývat problematikou vizualizace). Mějte na mysli živý obraz sebe sama, jak budete vypadat a jak se budete cítit, až budete v nové situaci a až budete tím člověkem, který odpovídá tomuto seznamu. Podotknu jednu věc, nebuďte skromní, nebojte se mířit vysoko. Někdo říká, že pokud míříte příliš vysoko, tak se pak zbytečně odsuzujte k tomu, být frustrovaní, pokud se k tomu cíli nedostane. Já říkám jedno. Pokud chci skutečně danou věc, tak je to pouze otázkou času. Pokud jsem se k dané věci nedostal, pak jsem ji nechtěl dostatečně a má motivace nebyla příliš silná. Navíc v minulosti bylo nespočet lidí s velkými ambicemi jako dobýt veškerý nám známý svět (Alexandr Veliký), poslat lidi na Měsíc a ve zdraví je dostat zpět na Zem (John F. Kennedy) a já chci jen být zdravý, být fit, vypadat dobře, cítit se dobře. To není tak nereálné, ne?

Na vaší cestě za vašimi cíli pamatujte na slova jednoho moudrého člověka

 Ten, kdo si myslí, že něco dokáže a ten kdo si myslí, že něco nedokáže, tak oba mají pravdu.

Konfucius

Pokud se vám něco nelíbí, tak si jen nestěžujte, ale konejte. Dřív nebo později ta doba, kdy budete chtít konat, přijde, ale už vám nemusí zbývat čas. Nedopusťte to a už zítra buďte lepším člověkem, než jakým jste dnes.

Sdílejte radost...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *