“Whole30” aneb jídlo jako lék (a to včetně slaniny)

Tento článek se zabývá dietou zvanou “Whole30”. S tímto stravovacím programem mám osobní a velice pozitivní zkušenosti. Musím rovněž podoktnout, že docela zásadním způsobem změnila mé stravovací návyky a jen málo věcí mělo na můj životní styl takový dopad, jako právě absolvování tohoto programu. *

whole30header

Proč se dieta nazývá „Whole30“?

Je na čase vzít naše zdraví do vlastních rukou. Tady už nejde pouze o to dobře vypadat a dobře se cítit, ale především být skutečně zdráv, aniž by to bylo na úkor prvně jmenovaného.

Název by se dal volně přeložit jako „Celých 30 (dní)“.  Program se de facto dělí na dvě části. V první části je úkolem po dobu 30 (po sobě jdoucích) dní jíst pouze povolené potraviny, u kterých se předpokládá, že jsou zdraví prospěšné. V druhé části se pak „testují“ potraviny, které jsou potenciálně zdraví neprospěšné. Cílem je pak zjistit, jaké potraviny nám prospívají a jaké nám naopak neprospívají, či škodí.

Prvních 30 dní konzumujeme pouze povolené potraviny. Po tuto dobu si pak naše tělo zvyká na nový jídelníček a zároveň započíná proces detoxikace těla a uzdravování. V průběhu oněch 30 dní sledujeme náš zdravotní stav a odezvu našeho organismu na jídlo, které si dopřáváme.

Po uplynutí jednoho měsíce pak nastává druhá část, kdy nadále jíme povolené potraviny plus některou z potravin, jež se nachází na seznamu potravin potenciálně škodlivých a sledujeme reakci našeho těla. Na základě reakce našeho těla pak sami posoudíme, zda v našem případě je daná „testovaná“ potravina prospěšná či škodlivá (případně neutrální).

Jaké potraviny jsou povolené v průběhu první části programu?

whole30

Program má základy v tzv. paleo (paleolitické) dietě. Tato dieta vychází z předpokladu, že lidské tělo je evolučně nejvíce přizpůsobené stravě člověka lovce-sběrače z období paleolitu (starší doby kamenné, která trvala cca do 11. tisíciletí př. n. l.).

Základem jídelníčku je tedy maso, vejce, čerstvá zelenina a ovoce, ořechy, semena a bylinky.

Pokud chcete jíst v souladu s „Whole30“, pak jezte přiměřené porce masa, mořských plodů a vajec. Dále konzumujte spoustu zeleniny, trochu ovoce, spoustu přírodních zdrojů tuků, bylinek a koření. To vše ideálně v bio kvalitě (tzn. poctivé domácí produkty od babiček a dědečků z vesnic J). Pokud si však nemohu dovolit to nejlepší, tak se snažím, dopřát si hned to druhé nejlepší atd.

Snažte se konzumovat jídla skládající se pouze z několika málo ingrediencí, což napovídá… vyhýbejte se polotovarům a veškerým potravinám obsahujícím konzervanty a další látky, jejichž původ neznáte, či neznáte případné zdravotní dopady uvedených látek (to vás možná přinutí něco málo si nastudovat).

Jaké potraviny jsou zakázané v průběhu první části programu?

  • Potraviny s přidaným cukrem, či sladidly a je jedno jestli umělými či přírodními. To znamená žádný med, agávový, datlový a jiné sirupy, kokosový cukr, stévii apod. Nezapomeňte číst etikety na potravinách, aby se vám náhodou něco „neschovalo“.
  • Alkohol, a to v jakékoli formě. Vyhýbejte se veškerému alkoholu, včetně alkoholu v potravinách (dorty, rumové pralinky, dresinkové omáčky atd.). Nezapomeňte číst etikety (déjà vu :)).
  • Tabák. Vím, že to pro spoustu lidí není jednoduchý bod, nicméně zde nemluvíme o zdolávání těžké nemoci, jako je rakovina, ale pouze o dietě, kterou držíme o něco málo déle než jeden měsíc.
  • Obiloviny. Nesmíte konzumovat nejen obiloviny (oves, pšenice, žito atd.), ale rovněž i tzv. pseudo-obiloviny (quinoa, amarant, pohanka atd.). Do této skupiny zakázaných potravin patří i kukuřice a rýže. V neposlední řadě je zakázaná konzumace i škrobů, které mají původ v jakékoli z výše uvedených potravin.
  • Luštěniny. Tedy žádné fazole, hrášek, cizrnu, čočku, sóju (žádné sójové omáčky, tofu, tempeh atd.) a arašídy. Mimochodem arašídy (podzemnice olejná) nejsou ořechy, ale jedná se o luštěninu (což jsem před „Whole30“ nevěděl :)).
  • Mléčné produkty. Tedy žádné mléko, sýry, jogurty, kefíry, tvarohy, a to jakéhokoli původu. Tudíž žádné mléčné výrobky nejen z kravského mléka, ale rovněž i z kozího, ovčího atd.
  • Zahušťovadla a dochucovadla. Eliminujte karagenan (zahušťovadlo E407), sulfáty a glutaman sodný (E621, příp. další verze E622 draselný, E623 vápenatý, E624 amonný, či E625 hořečnatý).
  • Pečivo, „junk food“, nebo jiné „dobroty“ (které se snažíte replikovat z povolených potravin). Má to své důvody. Pečivo je jasné, proč je zakázáno. „Junk food“ (fast food) rovněž. „Dobroty“ v drtivé většině případů mohou fungovat jako tzv. spouštěč, který Vám zhatí plány, jelikož vás svede na scestí. Proto si nedávejte např. domácí čokoládu (vyrobenou z povolených ingrediencí, jako je kakao, kokosový olej a datle), jelikož to dráždí vaše chutě a podporuje nezdravé stravovací návyky.

Proč jsem program zkoušel?

Mé „proč“ byly zdravotní důvody. Před léty se mi objevily kožní potíže a následně mi byla diagnostikována seboroická dermatitida, což dokáže být velice nepříjemné onemocnění. V průběhu let jsem navštívil řadu dermatologů a žádný z nich mi nebyl schopen skutečně pomoci. Jako skutečnou pomoc nevnímám předepsaní receptu na kortikoidní mast. Přitom jsem se lékařů aktivně dotazoval, jak mohu průběh nemoci ovlivnit, či se úplně vyléčit. Odpovědi byly ve 100 % případů negativní…

„To už máte na celý život.“

„To nijak zásadně neovlivníte.“

„Ono se přesně neví, jaká je skutečná příčina onemocnění a jakým způsobem ji lze účinně léčit.“

Předem chci říci, že chovám úctu a respekt k lékařům. Avšak lékař je pouze člověk. O člověku je obecně známo, že je za prvé omylný, za druhé nemůže vědět všechno. Toto by vám řekl i Albert Einstein o sobě.

Nezbývalo mi nic jiného, než se sám aktivně zajímat o to, jak na nemoc. Co šlo samozřejmě ruku v ruce, byla praktická implementace poznatků, které měly mít potenciálně pozitivní vliv na mé uzdravení.

Před „Whole30“ se v průběhu let můj zdravotní stav zlepšoval v přímě úměře mého vynaloženého úsilí. Skutečný zlom však nastal v momentě, kdy jsem zkusil „Whole30“.

V mém případě program netrval 30 dní, ale 60 dní (bylo to tedy „Whole60“ J). V průběhu prvních 30 dní jsem si dopřával kávu, ovoce, kakao, či kakaové boby. Ke konci prvních 30 dní však výsledek neplnil má očekávání, a proto jsem se rozhodl pokračovat. Nicméně jsem vyřadil další potraviny, které rovněž mohou být pro některé jedince nežádoucí. Eliminoval jsem tedy veškeré zdroje kofeinu (káva, zelený čaj, kakao, kakaové boby) a veškeré ovoce (z důvodu vyššího obsahu cukru).

Jaké mi program přinesl výsledky?

Diagnostikoval bych se jako vyléčený. Zůstal buď jen nepatrný projev příznaků nemoci, nebo se u některých z nich prakticky eliminoval. V mých očích jsem rozhodně byl zdráv. Jakmile jsem pak zkoušel navracet některé potraviny, které jsem zjistil, že mi neprospívají, tak se projevy nemoci začali navracet.

Zjistil jsem však, že nejvíce mi pomáhají obnovit rovnováhu v těle probiotické potraviny (v mém případě kysané zelí) a omezení či úplná eliminace kofeinu (káva a čokoláda), mléčných výrobků, lepku a cukru.

Rovněž jsem se naučil připravovat nová chutná jídla jako je např. vaječná omeleta s guacamole, nebo zapečené batáty s brokolicí a mletým hovězím zadlité kokosovým mlékem.

Nesmím opomenout, že jsem se v závěru diety cítil celkově lépe, lehčí, s vyrovnanějšími hladinami energie v průběhu celého dne. Toto lze připsat z velké části eliminaci cukru v jídelníčku.

Poznámky na závěr  

Chtěl bych zmínit, že jsou i modifikace programu „Whole30“, které jsou v souladu se stravovacími návyky vegetariánů a veganů. Program tedy může vyzkoušet kdokoli.

Zde naleznete veškeré potřebné informace (pouze v angličtině) týkající se “Whole30”:

https://whole30.com/pdf-downloads/

Pokud se vám nechtějí stahovat jednotlivé PDF soubory, pak stačí kliknout na odkaz zde, který vám umožní stáhnout veškerý dostupný materiál v souboru zip.

Tady je rovněž odkaz na literaturu v češtině:

Jídlo na prvním místě

Pokud byste rádi více informací, rozšíření tohoto článku (např. další pokračování), dejte mi prosím vědět, ať už dole do komentáře či emailem. Rovněž i v případě jakýchkoli dotazů se na mne neváhejte obrátit.

 

Článek bych zakončil následujícím citátem:

„Nechť je jídlo tvým lékem a tvým lékem, nechť je jídlo.“ – Hippokratés

 

*Když už jsem zmínil téma největších vlivů na mé stravovací návyky, tak největší dopad na mne mělo shlédnutí dokumentu “Na jídle záleží” (anglicky “Food Matters”). A hned poté dieta “Whole30”.

Sdílejte radost...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *