Vše začíná nákupem

Vše začíná nákupem v obchodě. To je to místo, kde už se rozhoduje, co budeme posléze doma jíst, z čeho si budeme připravovat jídlo.

Je pár jednoduchých pravidel, kterých je dobré se držet. Proč? Ušetří nám čas, ušetří nám peníze a navíc pomůže zaměřit se skutečně na potřeby našeho těla, našeho zdraví a ne na potřeby našich chutí (myšleno těch nezdravých, kdy prahneme po pytlíku chipsů).

Jakými pravidly se řídím já osobně (tedy jakými se snažím řídit ve většině případů :)?

  1. Nákupy potravin dělat pouze v době, kdy nemáte hlad.

Často když jsem nakupoval hladový, tak jsem kupoval spoustu věcí ne na základě svých potřeb, ale na základě svých chutí a v nákupním košíku se objevily zbytečné věci, položky, které bych jindy nekoupil. Většinou jsem nakoupil více, než jsem byl schopný spotřebovat a často věci, které nebyly zrovna zdravé, jako například různé sladkosti apod.

Pokud nakupujeme jen to, co je pro nás skutečně potřebné a navíc i zdravé, vyhráváme potom i bitvu následující, kdy bitevním polem je náš domov. Pak když vás náhodou doma přepadne mlsná a vy byste nejraději sáhli po pytlíku brambůrek, tak máte smůlu, jelikož doma nejsou. Vy jste totiž byli prozíraví a koupili jste v obchodě nějakou zdravější alternativu (nepražené neloupané ořechy, semínka, křupavou zeleninu atd.).

  1. Vědět přesně, na co jdu (nákupní lístek).

Ještě dříve než jdu na nákup, tak si nachystám nákupní lístek, kde mám veškeré věci, co potřebuju a budu potřebovat. Často stačí, když máte nákupní lístek alespoň v hlavě. Jednak tím ušetříme peníze, jelikož nekupujeme to, co skutečně nepotřebujeme a případně ani nespotřebujeme a navíc nám to ušetří drahocenný čas. Bez nákupního lístku často camráme po obchodě ve stylu „Co bych tak mohl ještě koupit? Co by se mi ještě tak hodilo? Hele, sleva!“

Rozkaz zněl jasně… Jdu do obchodu a už vím, co přesně hodím do košíku. Nebudu se koukat po slevách a podobně. Záleží na velikosti seznamu, ale garantuji, že pokud jdete na větší nákup, tak můžete udělat z 45minutové operace operaci 15minutovou.

Co se týče akcí a slev, tak můžete podotknout „Ale co když tam najdu něco, co potřebuji, co by se mi hodilo?“. Potom o takové věci byste měli vědět již dopředu a jít se na to podívat přímo do dané sekce. Uvedu příklad, jak to funguje u mě. Jsem na nákupu a najednou zmerčím teflonovou formu na pečení v akci. Řeknu si „Hmm. Za ty prachy, nekupto. “. Pak si ale položím pár otázek:

Potřebuji skutečně tu věc?

Koupil bych si ji, i kdyby nebyla v akci?

Pokud odpověď na uvedené otázky byla „ano“, pak se zeptám ještě na jednu doplňující:

Pokud ji skutečně potřebuji a koupil bych ji, i kdyby nebyla v akci, tak proč není na mém nákupním seznamu?

Cílem je vyhnout se zbytečnému utrácení. Samozřejmě se může stát, že tu věc potřebujete nebo víte, že ji skutečně využijete. V takovém případě ji koupíte. Ale už jsem tímto způsobem ušetřil nějaký ten peníz. Tu a tam si samozřejmě udělám radost a koupím si i něco jiného než co jen potřebuji apod. 😉

  1. Kupovat zdravější alternativy jídel, o kterých vím, že by mi prospělo, kdybych je vyřadil.

Máte chuť na zmrzlinu? Udělejte si vlastní. Stačí tak málo. Tvaroh a ovoce. Máte chuť na chipsy? Dejte si místo nich nepražené, nesolené mandle nebo dýňová semínka atp. Máte chuť na pečivo? Kupte si celozrnné. Máte chuť na paštiku? Udělejte si svou vlastní poctivou domácí. Máte chuť na čokoládu? Sáhněte po té s vyšším obsahem čokolády (alespoň 70% a víc obsahu kakaa).

  1. Nakupujte ve velkém.

Z krátkodobého hlediska nákladné, z dlouhodobého ušetříme nemalé peníze.

Závěrem zde uvedu pro příklad seznam většiny potravin, co kupuji:

  • maso
  • rýže
  • celozrnné těstoviny
  • brambory
  • ovoce a zelenina (čerstvé, mražené)
  • cottage
  • bílý jogurt
  • tvaroh
  • vejce
  • sýry
  • ořechy
  • kakao
  • strouhaný kokos
  • čokoláda
  • čaj
  • celozrnná mouka
  • koření

Stačí v podstatě „pár“ základních potravin, a když se naučíte je vhodně kombinovat, tak jednak ušetříte čas a taky peníze.

Sdílejte radost...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *