Superpotraviny, které stojí „pár korun“

Často vzhlížíme s obdivem k nejnovějším trendům v oblasti stravování, jsme doslova očarování exotickými potravinami, které však zpravidla bývají na naše poměry dosti nákladnými záležitostmi. Média, sociální sítě, blogy nás pak masírují ze všech stran a přesvědčují nás, že to je ta super potravina (anglicky „superfood“), bez které nemůžeme být skutečně štíhlí/šťastní/silní/produktivní/soustředění/úspěšní a kdo ví co ještě. Přitom tady již dávno máme potraviny, které mají buď srovnatelné účinky s „módními“ potravinami, nebo je i dokonce předčí. Co je dalším benefitem, je jejich zpravidla nízká cena.

Rád bych tady zmínil několik zdraví velice prospěšných potravin, které jsou skutečně cenově dostupné.

Kysané zelí

Kysané zelí má významný zdravotní přínos. Je výborným zdrojem vitamínu C, prospěšných bakterií, kyseliny mléčné, v menší míře pak zdrojem vitamínu K a skupiny vitamínů B, minerálů jako draslík, vápník, fosfor, síra, hořčík či fluor. Kysané zelí podporuje tvorbu krve a hormonů, umožňuje lépe bojovat proti únavě a zvyšuje obranyschopnost organizmu. Pomáhá snižovat krevní tlak a zároveň aktivuje funkci střev a vylučování toxických látek. Má odvodňující účinek, a proto umožňuje rychlé odstraňování odpadních látek z těla.

Ideální je konzumovat čerstvé domácí kysané zelí.

Pokud máte rádi pečenou kachnu se zelím, můžete zkusit odlehčenou variantu, kdy kachnu nahradíte kuřetem a budete podávat s domácími bramborovými knedlíky. Kachnu se zelím můžete podlít trochou černého piva. Toto je v mých očích zdravé jídlo i přesto, že spousta lidí by to neřekla. Jistěže z pohledu vegetariána či vegana se nejedná o zdravé jídlo, ale pokud o sobě smýšlíte jako o všežravci, který se snaží být fyzicky a duševně fit, pak je toto jídlo, které může být bez výčitek součástí vašeho jídelníčku.

Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou přirozeně bezlepkové. Je však pravdou, že obsahují látku podobnou lepku, která může rovněž způsobovat problémy některým jedincům. Pokud vám však ovesné vločky nezpůsobují zdravotní problémy, pak by neměly ve vašem jídelníčku chybět.

Jsou bohatým zdrojem spousty vitamínů a minerálních látek, dále vlákniny a v neposlední řadě antioxidantů. Ovesné vločky pomáhají snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu (LDL), což je díky faktu, že jsou významným zdrojem vlákniny (obsahují 10,6 g vlákniny na 100 g vloček, což je 42 % denní doporučené dávky).

Zde jsou odkazy na některé z mých osobně nejoblíbenějších receptů z ovesných vloček:

Banánové lívance s jahodovou omáčkou

Vanilkový pudink s vločkami

Čokoládová vločková kaše

Palačinky s tvarohem

Borůvkový shake s čokoládou

Játra

Mnozí jsou přesvědčení, že játra jsou plná toxinů a odpadních látek, jelikož jednou z úloh tohoto orgánu je právě jejich neutralizace. Toto však není tak úplně pravda. Játra jsou sice mimo jiné odpovědná za „úklid odpadních látek“, avšak nejsou místem, kde by se tyto látky ukládaly. Toxiny a jiné odpadní látky se zpravidla ukládají v tukové tkáni a v nervovém systému.

Naopak játra jsou uložištěm mnoha důležitých mikroživin. Co se týče mnoha vitamínů a minerálních látek, jsou játra daleko bohatším zdrojem než některé ovoce a zelenina. Těchto mikroživin je totiž potřeba, aby byla játra schopna vykonávat svou základní úlohu. Avšak je rovněž pravdou, že ovoce a zelenina je bohatým zdrojem jiných důležitých látek, které v mase a orgánech nenajdeme. Příkladem mohou být různé druhy antioxidantů (polyfenoly a flavonoidy). Nicméně faktem zůstává, že játra jsou nesmírně výživná a daleko více nutričně hodnotnější než maso samotné.

Je ovšem potřeba mít na paměti, že ideálním zdrojem jsou orgány (a maso obecně) zvířat z domácích chovů, která nejsou vystavena různým chemickým látkám, jako jsou antibiotika a hormony. Krmena by rovněž měla být pro ně přirozenou potravou. Hovězí játra z domácího chovu, kdy se zvířata volně pasou, mohou být 2-4x bohatší na přítomnost omega-3 mastných kyselin.

A co vyšší obsah nasycených mastných kyselin a cholesterolu? Podle nejnovějších studií není žádný signifikantní důkaz, že konzumace potravin s vyšší obsahem nasycených tuků a cholesterolu koreluje s nárůstem LDL cholesterolu v krvi člověka. Jednoduše řečeno… Zvýšená konzumace potravin bohatých na cholesterol a nasycený tuk (játra, srdce, vejce atd.) není příčinou zvýšené hladiny nezdravého cholesterolu v lidském těle.

Játra jsou tedy cenově dostupným zdrojem kvalitních bílkovin a nespočet vitamínů a minerálních látek. Nicméně tak, jak to platí u všeho ostatního, vše s mírou, tedy i s konzumací jater.

Ostatní potraviny

Dalších takových potravin je nepřeberné množství. Pokud se chcete stravovat zdravě, aniž byste se měli finančně zruinovat, tak můžete zařadit do svého jídelníčku například tyto potraviny:

  • strouhaný kokos
  • slunečnicová semínka/máslo ze slunečnicových semínek
  • olej ze lněných semínek
  • pstruh
  • vejce
  • banány
  • červená řepa
  • olivy
  • zelený čaj

Konzumace všech výše zmíněných potravin má nepřeberné množství benefitů pro naše zdraví.

Snad jste zde našli nějakou inspiraci.

 

Zdroje:

http://www.vyvazenezdravi.cz/kolik-vajec-denne-je-bezpecnych

http://nutritiondata.self.com

https://chriskresser.com/natures-most-potent-superfood/

http://advances.nutrition.org/content/5/5/636S.full

 

 

 

 

 

 

 

Sdílejte radost...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *