Efektivní využití času III.

Z tohoto tématu se nám již pomalu stává seriál, což původně nebylo v plánu. Dokud je však primárním cílem naše čtenáře nějakým způsobem obohatit a ne jen zbytečně ztrácet jejich drahocenný čas, tak si myslím, že má nadále význam rozšiřovat toto téma.

Rád bych navázal tam, kde jsme posledně skončili, tj. co dělat, pokud nemám čas na pohyb.

  1. Omezte svou závislost na automobilu a na veřejné dopravě

Za předpokladu, že je to ovšem možné. Ne každý bydlí do 10 kilometrů od práce. Pokud nám to však podmínky dovolují, tak choďte do práce pěšky nebo jezděte na kole. Jednak ušetříte peníze (za lístek/kupón na MHD, za pohonné hmoty) a taky navíc můžete ušetřit i čas. Spousta lidí dnes a denně využívá veškerých dostupných prostředků, které vyjdou vstříc našemu požadavku vynaložení co nejmenšího možného úsilí a námahy. Což ovšem není vždy v souladu s tím, co je pro nás přirozeně dobré.

Příklad do očí bijící. Lidí chodící do fitness centra, které není v přízemí. Lze se tam dostat po schodech nebo výtahem. Člověk vezme výtah a pak si jde zacvičit na trenažéru chůze do schodů. Toto mi skutečně hlava nebere. Trenažér chůze do schodů je fajn. Jen nepochopím, proč ten člověk nevyjde ty schody cestou do posilovny. Kde to jde, lidé jezdí auty, výtahy, používají eskalátory a pak se vymlouvají, že nemají čas na zdravý pohyb. Teď si vezměme další skupinu lidí, kteří jsou pohodlní a pak si vyhradí čas speciálně na to, aby si šli zasportovat. Tady je vše v pořádku avšak zrovna v tomto případě lze získat čas navíc, když místo auta/MHD půjdeme do práce pěšky nebo se tam dopravíme na kole. Naše tělo už dostane tolik jím toužený pohyb a my už ten den nemusíme na procházku, jít si zaběhat, ale můžeme ten čas využít jiným způsobem.

Jako příklad můžu uvést jednoho známého, který byl velice vytížený. Jednak měl spoustu práce a navíc už měl rodinu, které se potřeboval a chtěl věnovat. Jeho velkou zálibou byl sport a jednu dobu se chystal na maraton. Jenomže na trénink nebylo dostatek prostoru. Přesto byl schopen se na závod připravit a to tak, že občas nechal auto doma a do práce jednoduše běžel. Práci měl 11km od bydliště. Což měl do hodinky uběhnuté.

Z mé vlastní zkušenosti vím, že cesta po svých do práce mi zabere 22 minut. MHD jsem tam za 20 minut za předpokladu, že stíhám spoj. Pokud jej propásnu, tak to je to i více než 30 minut. Pokud jdu pěšky, tak zabiju dvě mouchy jednou ranou. Ušetřím za dopravu a mám zdravý pohyb, který navíc člověka po ránu krásně nastartuje a ten den pak bývá celkově daleko příjemnější.

  1. Vyhýbejte se schodům a eskalátoru

Pokud nenesete velká, těžká zavazadla, pak zapomeňte jak na výtah, tak na eskalátor a na místo toho použijte starý dobrý už mnoha tisíciletími ověřený vynález, jímž jsou schody.

Bydlím ve čtvrtém patře. Když v přízemí potkám souseda/sousedku z patra a výtah zrovna nečeká v přízemí, tak jsem z více jak 50% nahoře dříve než oni. Když jsem na cestě z bytu, tak jsem dole buď dříve, nebo minimálně ve stejnou dobu jak výtah. Eskalátor nebudu dlouze komentovat. Teď si nevybavuju, kde by eskalátor přepravoval z bodu A do bodu B, aniž by nebyla možnost dopravit se z A do B pešky. Když vidím eskalátor, tak vedle něj se vždy nacházejí naše staré dobré schody. Pro mě eskalátor jakoby nebyl a jdu po schodech. Všimněte si pro zajímavost, jak málo lidí chodí po schodech v místě, kde je možné jet po eskalátoru. Podle mě to není kolikrát ani tak lenost, jako ignorace schodů v momentě, kdy spatřím eskalátor.

  1. Dejte přednost chůzi, před stáním

Často se mi stává, že mi ujede spoj MHD před nosem. Je fajn se mrknout na jízdní řád a zjistit, kdy jede spoj další a zároveň se podívat, kolik času to zabere MHD dostat se na následující zastávku. Když vidím, že to vychází na 2 minuty a mám 10 minut času do příjezdu dalšího spoje, tak se vydám pěšky na další zastávku. Za 4 minuty jsem tam a dle jízdního řádu mi zbývá 8 minut a další zastávka je opět 2 minuty MHD. Opět se dám do pohybu. Tímto způsobem jsem se už „něco málo“ nachodil. Pokud mi ujede MHD a zrovna si nemám co číst nebo nemám s sebou těžké zavazadlo, tak si krátím čas tímto způsobem.

  1. Věnujte se pohybu spolu s vašimi dětmi

Pokud máte děti, tak není nic jednoduššího než s nimi trávit čas a zároveň udělat něco pro své zdraví. Jděte spolu na procházku, projeďte se na kole nebo na bruslích, hrajte si na schovávanou nebo spolu jednoduše blbněte. Pokud vaše ratolesti navštěvují nějaký pohybový kroužek, pak s nimi můžete trénovat nad rámec kroužku. Trénujte s nimi, i když je to něco, s čím nemáte absolutně žádnou zkušenost. Minimálně to bude sranda.

Pokud máte nějaké tipy, jak dostat více pohybu do vašeho života a navíc z toho vytěžit daleko více, jako např. společně trávený čas s vašimi blízkými, tak neváhejte a podělte se s námi dole v komentářích.

Mějte stále na paměti, že kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody 😉 Pro inspiraci se podělím s mou nedávnou zkušeností. Abych měl více pohybu, tak jsem si na sebe upletl bič a to tak, že jsem si nekupoval nový kupón na MHD potom, co mi vypršela platnost toho starého. A tak jsem začal do práce buď chodit pěšky, nebo jezdit na kole. Spolu s tím jsem se začal i do posilovny dopravovat na kole. Všechno je prostě o zvyku, a když už si na něco zvykat, tak proč si nezvykat na věci, které nás nějakým způsobem obohacují a posouvají dál 😉

 

Zajímavé odkazy:

http://www.dopracenakole.net/

http://www.novinky.cz/koktejl/360716-muz-chodil-do-prace-pesky-34-kilometru-lide-mu-poslali-miliony-na-auto.html

Sdílejte radost...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *